In this thesis we have made (1) a review and reflection of the existing literature and research about what is known as countertransference (CT) and Somatic Countertransference (SCT) from the contributions of psychoanalysis, Dance Movement Therapy (DMT) and Body therapy; (2) a exploratory, qualitative and artistic inquiry with six experienced verbal psychotherapists, using a methodological design inspired by Panhofer’s (2009a) artistic research in DMT. We have offered these therapists the possibility of "thinking in movement" (Sheets-Johnstone, 2009 cited by Panhofer et al., 2010) while reflecting about a clinical case, using different expressive modes. We used the creative process cycle spiral (Meekums, 2002, Hervey, 2000) as a framework for group process and data analysis. The primary implication of the current study is to suggest that the proposed theoretical and practical framework can be useful to identify, work and manage with CT. Moreover, the artistic material produced by the psychotherapists (movement and graphic expression) can help us deepen our understanding of CT in many ways, as in the expression of drive discharge in tension flow rhythms (Kestenberg Amighi et al., 1999) and in specific patterns of defensive or learning-struggling pre-efforts movements (Kestenberg Amighi et al.), and of deregulation in breathing, in core-distal and upper-lower connectivity (Bartenieff Fundamentals, Hackney, 1998). These results were influenced by the sample that has been determined by voluntary participation. Participants in this sample expressed a high level of vulnerability while trying to manage their CT. As this is an exploratory study, future researchers will need to replicate these findings to provide further support for the observed movement pattern in CT, and to know if the methodology is useful to improve professional’s embodied therapeutic presence. Keywords: Dance Movement Therapy, countertransference, therapeutic embodied presence, verbal psychotherapy, artistic inquiry. The research is in Spanish.
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El presente estudio de caso se realiza en el ámbito del Máster en Danza Movimiento Terapia (DMT) de la UAB y evalúa el proceso terapéutico de un grupo de tres mujeres con diagnostico de Parálisis Cerebral, comprendido por 16 sesiones realizadas entre los meses de Marzo y Junio de 2009. La DMT como modalidad de terapia creativa puede ofrecer a los adultos con discapacidad intelectual o del desarrollo un espacio de reflexión y de expresión, además de un espacio de transformación. Nos ayuda en este trabajo, además de la literatura de DMT, el trabajo de los grupo-analistas y de los psicólogos psicodinámicos que han trabajado con adultos con discapacidad. Algunos temas clave discutidos: contratransferencia, contratransferencia somática, problemas en el establecimiento de la relación terapéutica, regresión, mecanismos de defensa en el grupo, influencia del contexto institucional. Con esta población es probable que surjan temas como el del enfado, vergüenza y agresividad. Podemos decir que cuando el grupo puede vivir su desarrollo de forma fluctuante, cuando los procesos grupales son progresivos y regresivos, cuando hay esta danza rítmica entre el llevar y ser llevado, es que sabemos que estamos en el buen camino, y somos nada más que testigos en su historia. Pero si el grupo está paralizado, si la experiencia grupal solo puede ser destructiva (anti-grupo) o idealizada (pró-grupo), necesitaremos ser más activas en la intervención y a la vez soportar con el grupo sentimientos de fragmentación y fracaso. Una vez superadas estas adversidades, podremos vivir con el grupo su victoria y la fuerza que ella genera. Palabras clave: Danza Movimiento Terapia, Discapacidad, Parálisis Cerebral, Terapia en Grupo, Anti-grupo. El texto esta en castellano.
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